اسرة اجيال النهضة

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 829894
ادارة المنتدي هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

اسرة اجيال النهضة

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 829894
ادارة المنتدي هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ 103798

اسرة اجيال النهضة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المواضيع الأخيرة

» مين اللى سرق الشبشب
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالجمعة أبريل 16, 2010 3:28 am من طرف kimo

» لو خيروك بين ......وبين...?
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالإثنين مارس 22, 2010 3:43 pm من طرف kimo

» لعبة الوردة
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالإثنين مارس 22, 2010 10:21 am من طرف ZOOMA

» اختار بصراحة
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالسبت مارس 13, 2010 1:41 pm من طرف solom

» جبهة علماء الأزهر تنتقد قرار "الإدارية العليا" باستمرار تصدير الغاز المصرى لإسرائيل
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالجمعة مارس 12, 2010 10:23 am من طرف ZOOMA

» الحزب الوطني يعلن الحرب على مجلس الدولة
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالجمعة مارس 12, 2010 1:36 am من طرف kimo

» حاجة جامدة يا ريت كلكوا تجربوها
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالخميس مارس 11, 2010 5:06 pm من طرف ZOOMA

» الصحف الإسرائيلية تتابع تطورات جراحة الرئيس تحت عنوان «دراما مصرية»
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالأحد مارس 07, 2010 2:40 pm من طرف ahmed hassan

» نص المشروع المقترح لقانون الجمعيات والمؤسسات الأهلية
هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Emptyالأحد مارس 07, 2010 2:38 pm من طرف ahmed hassan

التبادل الاعلاني

3 مشترك

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟

ZOOMA
    ZOOMA
    مشرف القسم الاجتماعى
    مشرف القسم الاجتماعى

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Empty هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟

مُساهمة من طرف ZOOMA الخميس فبراير 25, 2010 6:48 pm

بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله

كلنا عارفين ان ربنا من نعمه الكتير علينا هى نعمة النسيان سبحان الله من غير النعمه دى ممكن نمووت
    طيب سألت نفسك انت بتستفيد من النعمه دى لما تحب وتسيب الى بتحبه
    اه طبعا اكيد .......
    بس فى الاول الموضوع بيكون صعب وتقول مش قااااااااااااااااااااادر انسى
    لا هتقدر بس اسمع
    اقبل الحقيقه :
    كل ما تحسس نفسك ان ممكن حبك القديم يرجع فأنت بذلك تفتح على نفسك أبواب الكآبه والتعاسة والتفكير بلا هدف، وستظل في حالة تفكير في إمكانية عودتها إليك وبالتالي لن تنساها، عليك فقط أن تعترف
    بالحقيقة ولا تحاول تزييفها وأن تقتنع انها استحالة تعود إليك

تعلم من الاخطاء :
    إذا كنت تريد ألا تشعر بالفشل في علاقة سابقة، عليك بمحاولة التعلم من الأخطاء وبذلك تكون قد أخذت درسا عاطفيا
    جيدا رغم أنه كلفك الكثير، وعليك أن تقنع نفسك بضرورة تلافي الأخطاء في الفترة القادمة مع شريكتك الجديدة كي لا تتحول حياتك وحياتها إلى جحيم

تكلم بحرص :

يمكنك أن تتحدث مع شريكتك الجديدة عن قصة الحب السابقة، ولكن عليك ألا تذكر كلمات مثل "كنت بحبها" "كانت
    فاهماني" "كنت سعيدا" بل عليك أن تعرض الموضوع وكأنك تحكي عن شخص آخر غيرك، وبذلك سوف ترتاح لأنك لم تخفي أي شيء عن شريكتك الجديدة ولأنها ساعدتك على الفضفضة وقد حلت مكان الصديقة السابقه

اقطع اتصالاتك :انس الكلام التافة الذي يقول "الصداقة لا تعرف المستحيل" "إحنا علاقتنا قايمة على الاحترام" "الانفصال لا يمنع
    الصداقة" "أنا عايز أكسبها كصديقة" فكل هذه الأشياء تكتشف كذبها فيما بعد، حينما تنسى الموضوع وترتبط بفتاه
    أخرى وحينما ترتبط هي برجل آخر، أي أنك حينما تقول الجمل السابقة تكون فقط كنوع من "حلاوة روح" أو
    أي كلام لتخفيف الصدمة، فإذا كنت تريد نسيانها بجد، اقطع كل سبل الاتصال معها.

اهرب من الماضى
    لا تذهب إلى الكافيه الذي كنت معتادا أن تذهب عليه مع حبيبتك السابقة ثم تقول "مش قادر
    أنساها"، ولا يجب أن تنظر إلى صورتها وإلى الدبدوب الموجود على سريرك وتقول "مش قادر أنساها"، ولا تمنع
    صديقك حين يشيل كل هذه الأشياء كمحاولة للتخفيف عنك وتقول له "حتى لو شلتها مفيش فايدة .. الحاجات دى
    موجوده في قلبي ومش هنساها"،

وكدة طبعا عمرك ما هتنساها، انت ليه أساسا بتروح نفس الكافيه وليه عمال تبص لذكريات تفكرك بيها، حاول كدة

تبعدها من قدام عنيك ومتفكرش فيها، وهتلاقي نفسك نسيتها، فبلاش تعذب نفسك وتعيش الحزن والاكتئاب
    على اعتبار إن ده الحب الحقيقي.

ابتعد عن المقارنه :
    لا تعقد المقارنات بين شريكتك القديمة وشريكتك الجديدة حتى لو كانت المقارنة في صالح

الشريكه الجديدة، كما أن عليك ألا تمتدح شريكتك الجديدة على أساس أنك وجدت فيها أشياء لم تجدها في القديمة،
    أي باختصار حاول ألا تذكر الشريكة القديمة مطلقا أمام حبك الجديد بأي شكل من الأشكال وافتكر كويييييييييس انك لو عملت كدا امام حبك الجديد وقارنت بينها وبين حبك القديم هتظلم قلب مالوش ذنب لان اكتر حاجه تجرح المرأه انها تحس ان حد مشاركها فى حبها واخيرا افتكر لحلك الجديد كل لحظه حلوه معاه اكيد هتنسى حبك القديم معاه
    وفى الاخر انت الى هتختار يا تعيش على ذكرى حب مؤلم او تعيش مع حب جديد .........!!!

ارجو معرفته راي كل الاعضاء في الموضوع ده علشان استريح
    لما حد بيحب حد وبيرطبت بيه وبتيجى الظروف بعد كدا تفرق ما بينهم لاى سبب ماعلينا من الاسباب تفتكروا اللى بيحب مره ممكن يعرف يحب تانى ؟
    تفتكروا اللى حب اول مره فى حياته ممكن يعرف يحب تانى وبنفس القوة بتاعت اول حب؟
    تفتكروا انه يقدر ينسي اول حب فى حياته؟
    تفتكروا انه لما حيحب تانى او حب تانى ممكن صحيح يحب بس يفضل فاكر اول انسان دخل حياته ؟ارجوكم افيدوني
    ahmed hassan
    ahmed hassan
    نائب المدير
    نائب المدير

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Empty رد: هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟

مُساهمة من طرف ahmed hassan الجمعة فبراير 26, 2010 5:35 am

اقبل الحقيقه :
    كل ما تحسس نفسك ان ممكن حبك القديم يرجع فأنت بذلك
    تفتح على نفسك أبواب الكآبه والتعاسة والتفكير بلا هدف، وستظل في حالة
    تفكير في إمكانية عودتها إليك وبالتالي لن تنساها، عليك فقط أن تعترف
    بالحقيقة ولا تحاول تزييفها وأن تقتنع انها استحالة تعود إليك
    فعلا لازم نعمل كدة
    هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Icon_farao هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Icon_farao هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Icon_farao
    tarek osama

هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟ Empty رد: هل ممكن الواحد يقدر يتغلب على حبه الاول وينساه؟؟؟؟

مُساهمة من طرف tarek osama الجمعة فبراير 26, 2010 7:23 am

بس من راى الواحد مهما عمل ميقدرش ينسى حبه الاولانى هقلك على حاجة انت ممكن تنسى اصحابك؟ طبعا لا يما بالك الانسانة اللى حبتها اول مرة واكلتوا مع بعض وخرجتوا مع بعض هل ممكن تنساها بعد كل دة مظنش انك هتنساها مهما عملت وشكرا على موضوعك
    ZOOMA
    ZOOMA
    مشرف القسم الاجتماعى
    مشرف القسم الاجتماعى

مُساهمة من طرف ZOOMA الجمعة فبراير 26, 2010 1:04 pm

انا معاك يا طارق ان اى حد ممكن يقابل صعوبة فى النسيان فى الاول بس لازم الانسان يحاول ينسى نفسه بأى طريقة لان الحياة مش هتوقف على الحب ده وميحولش يفكر فيها بأى طريقة لآن ده مش هيجيب ليه الا الحزن والغم
    :( :( :(

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 5:03 am